top of page
Search
  • Writer's pictureyael shachar

הדרך לגדל מתבגרים מתחשבים נשענת על מערכת יחסים מקרבת עם גבולות מכבדים ועקביים

מתוך פרוייקט "איפה הילד" מגזין "מנטה" עורכת: דורית קרבצ'יק

המתבגר מצפצף עליכם? יעל שחר, מדריכת הורים למתבגרים, מציעה לכם להפסיק לזפזפ בין הטלת עונשים לא יעילים לניסיונות להפוך לחברים שלו ולהתחיל להיות עקביים

מי אני: יעל שחר, בת 47, אמא לשני מתבגרים - מיה (בת 19) ודרור (בן 15), גרה ברמת השרון.

איך הגעת להדרכת הורים למתבגרים?

"אני בוגרת B.A בפסיכולוגיה, טיפול בהתמכרויות, הדרכת הורים ואימון בני נוער באישור איגוד המאמנים. בחרתי להתמחות בהדרכת הורים למתבגרים מפני שזהו גיל מאוד מבלבל שבו יש נטייה להיחשף ולקחת סיכונים, ובעידן הנוכחי הוא מסוכן פי כמה בגלל חשיפה לתכנים לא מותאמי גיל באינטרנט או לבריונות ברשת. נוצר מצב כיום שבו ההורים תמימים יותר מהילדים. הם מרגישים אובדי עצות ולא יודעים כיצד לקרב ולהגן על ילדיהם. לכן הם נעים מקיצוניות של עונשים לא מועילים לאסטרטגיה של להיות חבר של הילד. וכך, ללא קו התנהגות חינוכי עקבי, הם מאבדים מסמכותם".

איך מצליחים לאמץ קו חינוכי עקבי בתנאים האלה?

"הורות סמכותנית (כזו שמטילה עונשים) אינה יעילה כי מגיע גיל שבו עונשים לא מרתיעים. מנגד, הורות מתירנית (חברית), שלא באה בדרישות עקביות ולא מציבה גבולות עקביים, גורמת למתבגר להפוך למבוגר שמתקשה לדחות סיפוקים, להתמודד עם משימות החיים, מתפתה בקלות למצבי סיכון ובעל דימוי עצמי נמוך. בין שני הקצוות האלה מתקיימת ההורות הסמכותית, המשלבת רכות ונוקשות בהתאמה עקבית. בקליניקה שלי אני מלמדת הורים דרך חדשה שבה הביטחון ההורי עולה, הגבולות ברורים, דרך ההתנהלות מול המתבגר מובנית וברור מי ההורה ומי הילד ומהם זכויותיהם וחובותיהם של כל אחד מהצדדים. המשפחה היא מיקרוקוסמוס של העולם, מעין תבנית קטנה של איך נהוג להתנהג. מתבגר שלא רואה אף אחד ממטר מלבד ההנאות הרגעיות שלו, הוא מתבגר שיתקשה לאחר מכן להשתלב במסגרות החיים".

האם יש לדעתך מאפיין בולט להורות החדשה בהשוואה לדורות קודמים?

"ההורות של העידן החדש היא הורות לא מאורגנת, כלומר אין קו פעולה אחיד. הורים חוששים, בצדק, לפגוע בילד ולכן לא פעם עומדים מול סיטואציות שהם לא יודעים כיצד להגיב להן. קו התגובה שלהם אינו מגובש ולכן מעביר למתבגר מסר מבלבל והמתבגר מגיב בהתאם. הורה הוא מנהיג, אצלנו קוראים לזה 'הורה דרך' על משקל מורה דרך. אנחנו מלמדים את ההורה טכניקות שעוזרות לו להבין מה באמת חשוב לו, ולהבהיר גם למתבגר המרדן ביותר מהם הקווים האדומים ומהן הציפיות ממנו. עם זאת, חשוב לציין שלהורות אין תבנית אחת, אנחנו מתאימים את התבנית להורה ולמתבגר לפי סגנון האישיות".

מה הדבר הכי חשוב שהורה צריך לדעת על המתבגר שלו?

"שגם המתבגרים הכי סרבנים מרגישים ביטחון כשההורה עומד על שלו בתבונה, בשיקול דעת ובהתחשבות. מתבגר שיודע שההורים שלו משגיחים עליו, ינהג ביתר אחריות גם אם הם לא נמצאים פיזית בסיטואציה".

22 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page